23 december 2021

Verkiezingsprogramma 2022-2026

Download hier ons verkiezingsprogramma 2022-2026

Visie

De SGP is een christelijke partij. Wij baseren onze politieke visie op de Bijbel als Gods Woord. Het christelijke geloof is betekenisvol en biedt een hoopvolle toekomst. Ook biedt het een moreel fundament voor het leven van mensen en voor de politiek. De SGP ziet de overheid als dienares van God die zich inzet voor het belang van burgers, in dit geval de inwoners van onze gemeente Veere. Liefde is het centrale thema van het christelijk geloof. God vraagt ons Hem lief te hebben boven alles en onze naaste als onszelf. Het christelijk geloof biedt heldere richtlijnen voor het maatschappelijke leven. In de Bijbel kunnen we lezen hoe God wil dat wij ons gedragen ten opzichte van Hem en ten opzichte van onze medemensen. De SGP vindt een respectvolle omgang met elkaar daarom heel belangrijk.

Dat betekent concreet:

• Het bestuur van de gemeente is eerlijk, betrouwbaar en transparant.
  • De contacten tussen kerken en burgerlijke gemeente zijn niet intensief, maar indien nodig weten ze elkaar te vinden.
  • De SGP hecht sterk aan het openen en sluiten van de raadsvergaderingen met het ambtsgebed. In het ambtsgebed belijdt het gemeentebestuur haar afhankelijkheid van God en vraagt om wijsheid in het besturen van de gemeente.
  • De SGP komt op voor de zwakkeren in de samenleving. Wij zien om naar mensen in kwetsbare omstandigheden. Zij krijgen vanuit Bijbelse naastenliefde zorg en ondersteuning of zelfs bescherming.
  • Prostitutie is het tegenovergestelde van respectvol omgaan met elkaar. De SGP staat voor trouw en duurzame relaties. Daarom willen we geen bordelen en seksinrichtingen binnen onze gemeentegrenzen.
  • De zondag is in de christelijke traditie een rustdag die bedoeld is om God te dienen. Voor de SGP is deze rustdag waardevol en daarom zijn we tegen (sport)evenementen en winkelopenstelling op zondag. Waar dit er al wel is, willen we in elk geval geen uitbreiding. De SGP is geen voorstander van een 24/7 economie, maar streeft juist naar een gezonde balans tussen werk en ontspanning.
  • Voor alle evenementen, kunstuitingen, cultuurbeleving en activiteiten waar subsidie voor wordt verleend, geldt dat ze niet in strijd mogen zijn met de Bijbel en goed normbesef.
  • De SGP is principieel voor begraven. Het gemeentebestuur zorgt voor voldoende en gepaste gelegenheid om te begraven.
  • We tonen christelijke barmhartigheid met vluchtelingen en statushouders.
  • God heeft de aarde aan de mens toevertrouwd om die te bouwen en te bewaren. Goed rentmeesterschap is daarom belangrijk. De SGP wil ook in de komende raadsperiode stevig inzetten op duurzaamheid, maar wel in evenwicht met andere belangen (landschap en economie).

Verkort programma

1. De Bijbel, het Woord van God is de enige goede leidraad voor bestuur en inwoners van Veere. God vraagt ons Hem lief te hebben boven alles en onze naaste als onszelf. Als SGP willen we ons daardoor laten leiden in het meebesturen van onze gemeente.
  2. Zorg voor de zwakkeren in onze gemeente, zorg voor vluchtelingen, het ondersteunen in ziekte, armoede en eenzaamheid, het organiseren van hulp en het stimuleren dat er aandacht voor elkaar is, vloeit direct voort uit dit liefdesgebod.
  3. We voelen ons verantwoordelijk voor deze aarde die we van God gekregen hebben om goed voor te zorgen. We investeren in duurzaamheid en alternatieve energie. We zorgen dat regenwater beter wordt benut in droge tijden. We maken onze inwoners bewust hoe om te gaan met afval. Elektrisch fietsen en autorijden wordt gefaciliteerd.
  4. Voor iedereen die in Veere wil wonen, moet een woning beschikbaar zijn. Dat betekent dat we de komende jaren meer woningen willen bouwen in verschillende en innovatieve vormen. Bij een woning horen basisvoorzieningen zoals goed onderwijs, een goed onderhouden infrastructuur en een veilige omgeving.
  5. Onze burgers en ondernemers verdienen snelle en adequate ondersteuning. Dat betekent dat we als bestuur en ambtelijke organisatie gericht zijn op een topdienstverlening. We zorgen dat ondernemers kunnen doen waar ze goed in zijn en waarmee ze een bijdrage leveren aan onze economie: ondernemen!
  6. Met mooie stranden, een prachtig geschakeerd landschap en 13 unieke kernen hebben we als Veere de ideale voorwaarden voor een geweldig toeristisch product. Welkom in Veere! Het blijft fijn wonen in Veere voor onze inwoners, we waken voor een goede balans tussen leefbaarheid en toerisme.
  7. In Veere streven we naar financiële stabiliteit. De belastingen en heffingen verhogen we dan ook enkel als dat in verband met nieuwe uitdagingen (bv. in verband met aanpassingen aan het veranderende klimaat) noodzakelijk is.