16 november 2023

Algemene beschouwingen 2023

Algemene beschouwingen SGP-fractie gemeenteraad Veere.

Geachte aanwezigen hier ter plaatse, maar ook de kijkers en luisteraars op andere plaatsen. Wat fijn trouwens dat onze in blijde verwachting zijnde burgemeester Schouwenaar op afstand ook meekijkt. Welkom!

Voorzitter,

De SGP-fractie is trots op het college dat in samenwerking met de ambtelijke organisatie een fantastisch stuk werk heeft geleverd in de vorm van de programmabegroting 2024. En dan ook de vormgeving! Een prachtige uitstraling met een rijke inhoud waar we als raad toch wel blij van moeten worden. Al lezende komt dan de vraag naar boven: wat zit er niet in?

Door het college is er goed geluisterd bij de behandeling van het financieel perspectief: de wensen zitten erin versleuteld. Over 'Veere Breed Verbinden' gesproken! Hartelijk dank aan allen die er aan gewerkt hebben om te komen tot dit resultaat!

De SGP hecht eraan te benadrukken dat de Bijbel het kompas is voor ons politieke handelen. Het is onze vaste overtuiging dat, als we meer naar het Woord van God zouden luisteren én handelen er echt meer vrede zou zijn in de wereld en persoonlijk ook in ons hart. Door Zijn Woord te volgen varen we de juiste koers.

Wat de begroting zelf betreft volstaan we met de volgende opmerkingen/vragen. De financiën zijn op orde. Het tekort in de jaren 2026 en 2027 is duidelijk verklaard en zeer te begrijpen.

Reeds verschillende malen hebben ook wij aandacht gevraagd voor een betere dienstverlening. En we constateren dat het inmiddels ook beter gaat. Met alle mensen die inmiddels aangenomen én ingewerkt zijn kan het niet anders dan dat de dienstverlening op een hoger niveau komt.

Het programma verkeer, vervoer en waterstaat liegt er niet om. Er staat veel te gebeuren. Er is oog voor verkeersstromen alsmede openbaar vervoer. Mooi dat de Torenstraat in Serooskerke opgenomen is voor 2024. Laten we er vooral voor zorgen dat de herinrichting van de Zandput en de Torenstraat elkaar niet in de weg zitten!

De economie in Veere draait goed. Uiteraard is er oog voor de leefbaarheid van de kernen. Er komen nog grote uitdagingen op ons af en we zullen strategische keuzes moeten gaan maken die ook verantwoord zijn. De grootste zijn volgens ons de uitwerking van de visie over de verkeersstromen in de gemeente Veere, in samenhang met de afronding van de westrand van Domburg, het ontwikkelkader toerisme en de uitvoering van de diverse woningbouwprojecten. Laten we dit voortvarend oppakken.

Wat de Veerse kust betreft wordt aangegeven dat het vooral ook schoon moet zijn. Daar zijn we het roerend mee eens. We vragen ons wel af of de kwaliteit van de douche- en toiletvoorzieningen op de stranden nu wel op het niveau zijn wat we voorstaan. Daar mag op bepaalde plekken best een tandje bij. Dan nog iets, op een aantal strandovergangen is veel overlast van paardenpoep. We roepen op om daar aandacht voor te hebben en onze gasten netjes te ontvangen.

Onder groene maatregelen wordt melding gemaakt van het feit dat we inwoners gaan stimuleren geveltuinen te vergroenen. Hoe denkt u dat te bereiken? De laatste jaren hebben we gezien dat er veel voortuinen bestraat zijn om blik op vier wielen te plaatsen. We zijn dus benieuwd wat deze compensatiemaatregel op gaat leveren.

Over parkeren gesproken, dat is onder invloed van dit college verworden tot een succesvol verhaal met ruimte voor bijsturing in de details, prachtig!

Ook op sociaal domein gebeurt er veel. De vraag kwam op: vallen er nog personen buiten de boot? Hebben we echt alles in beeld? Hoe stellen we dit vast? Mooi dat Orionis een sterke rol krijgt bij dit deel van onze gezamenlijke verantwoordelijkheid. Laten we hun positie steunen en versterken waar nodig.

Het werk van Maatschappelijk Werk Walcheren is inmiddels geborgd tot 2025, dat is goed nieuws. Graag worden we als raad meegenomen in de structurele ontwikkelingen die nodig zijn om de continuïteit van dit belangrijke werk te waarborgen.

Er zijn nog meer verbonden partijen. Te denken valt aan de GGD en IJZ. Twee partijen in een GR. Fijn dat de rol van communicatie inmiddels serieus genomen wordt door de GGD. Verder wordt er gelukkig werk gemaakt van de ontkoppeling van deze organisaties.

Nog een zorgenkindje, de muziekschool. Ze zullen zich sterk moeten beraden op de toekomst. We zullen ons als raad moeten buigen over hoe we muziekonderwijs in onze gemeente verder vorm willen geven en of we misschien wel genoodzaakt zijn afscheid te nemen van de muziekschool.

Dan naar de ZRD en onze afvalinzameling. Dat loopt erg goed, zoals eerder dit jaar besproken bij de evaluatie. Bij het inzamelen van restafval staat dat we ernaar streven om dat te verminderen tot 105 kilo per adres. Hierop moeten we nu doorpakken: kan het nog een slagje ambitieuzer? En de BOA, die moet natuurlijk geen boetes gaan schrijven voor mensen die niet moedwillig de regels overtreden. Laten we onze inwoners meenemen in dit proces en communicatie serieus nemen.

Al met al is er sprake van een realistische begroting. Zoals ik reeds zei: er staat veel in! Mooi om te constateren dat er in kansen wordt gedacht.

Tot slot: we wensen het college, de ambtelijke organisatie en de gemeenteraad van harte Gods onmisbare Zegen toe op het vele werk dat wacht!

Hartelijk dank.